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Kooperatives Problemlösen in komplexen Situationen: Ein integratives Konzept für Vorgehen, Klärung und Kommunikation
Type
doctoral thesis
Date Issued
2019
Author(s)
Abstract
Complex problem solving is one of the most important skills required for the future. However, there is a lack of theory-based approaches to problem-solving in complex situations. This explorative study aims to develop a general problem-solving model for complex situations that is theoretically solid, practical, as well as empirically testable. This problemsolving model is designed for its application across disciplines, such as management, innovation, research and consensus-building. The result encompasses three artifacts: a process model with twelve phases, a context model to classify complex situations, and a report guide with sample cases. The approach is based on systems research, design-based research and methodological triangulation. Within the scope of this study, methods were used exploratively and were partially developed further in order to test statements of the postulated phase model with qualitative, quantitative and comparative methods. As part of the study, people were interviewed about an optimal sequence of problem-solving phases (stages); participants sorted predefined problem-solving phases (stages) according to different context conditions and numerous phase models were collected and compared in regard to their phases. The developed model has a modular structure and can be adapted to specific situations by either omitting phases or emphasizing them more strongly. The developed approach provides the foundation for further research, especially regarding comprehensibility, applicability and knowledge transfer.
Abstract (De)
Das Lösen von komplexen Problemen gehört zu den wichtigsten Fähigkeiten für die Zukunft. Es besteht jedoch ein Mangel an theoretisch fundierten Ansätzen für das Problemlösen in komplexen Situationen. Im Rahmen einer explorativen Studie wurde ein allgemeines Problemlösemodell für komplexe Situationen entwickelt, das theoretisch fundiert, praxisnah empirisch testbar ist. Das Modell soll fachübergreifend nutzbar sein, dazu gehören beispielsweise Bereiche wie Management, Innovation, Forschung und Konsensfindung. Das Ergebnis umfasst drei Artefakte: ein Prozessmodell mit zwölf Phasen, ein Kontextmodell zur Klassifizierung komplexer Situationen und einen Berichtsleitfaden mit Fallbeispielen. Die Vorgehensweise orientiert sich an Systems Research, Design-based Research und Methoden-Triangulation. Im Rahmen der Studie wurden in explorativer Weise Methoden genutzt und teilweise auf innovative Weise weiterentwickelt, um Aussagen des postulierten Phasenmodells mit qualitativen, quantitativen und komparativen Verfahren zu testen. Es wurden Personen bezüglich einer optimalen Abfolge von Problemlösephasen befragt; zudem sortierten Versuchsteilnehmer vorgegebene Problemlösephasen bezüglich unterschiedlicher Kontextbedingungen; ausserdem wurden zahlreiche Phasenmodelle gesammelt und in Bezug auf ihre wesentlichen Phasen verglichen. Das entwickelte Modell ist modular aufgebaut und situationsbezogen anpassbar, indem Phasen ausgelassen oder stärker betont werden. Der entwickelte Ansatz bietet die Grundlage für weitere Forschung insbesondere in Bezug auf Verständlichkeit, Anwendbarkeit und praxisnahe Vermittlung.
Language
German
Keywords
Problemlösen
Kooperatives Verhalten
Komplexität
EDIS-4892
Moderation
systems thinking
group facilitation
Kooperative Entscheidungsfindung
change
Veränderung
multi-stakeholder decision making
Systemdenken
Kognitionswissenschaft
Komplexes Problemlösen
innovation
Innovation
Complex problem solving
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Eprints ID
264440
File(s)
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open access
Name
Dis4892.pdf
Size
5.93 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
4e8663e2508d76fc2f26a4b1fb2b8bc6