Options
Consumer perceptions of urban mobility : future desires, underlying motives and changing emotions
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-02-21
Author(s)
Abstract
The mobility environment is currently changing worldwide. New technologies and mobility solutions are entering the market and environmental concerns are increasing. Mobility providers and governments are reacting to these changes and challenges and many of them are adapting their product strategies and policies accordingly. At the end of the activity chain, however, is the consumer, who ultimately needs to be convinced of new offers for where there is no will, there is no way to change. This dissertation explores the topic of mobility from a consumer's perspective: what do consumers desire in terms of mobility in the future, why do they use different modes of transport in cities and how can they be motivated to switch to more environmentally friendly alternatives? Article I. The first article investigates global future customer insights on mobility issues in the US, Europe and China. Via the use of qualitative in-depth interviews conducted by means of a trend receiver approach, this article develops a prospect of people's aspirations for mobility options for the year 2030 and beyond. Findings show that some of the current strategies of mobility providers are in line with people's expectations while others may need some reconsideration. Article II. The second article explores people's hidden motives for mode choice in cities using psychological projection. Furthermore, the effectiveness of different promotional measures to increase the attractiveness of alternative modes of transport is evaluated by applying a repeated evaluation technique. The article shows a significant variation in the motives for choosing different transport modes depending on sociodemographic factors. In addition, results demonstrate how various promotional measures to increase familiarity are only effective for certain modes of transport. Article III. The third article examines people's emotions towards alternative modes of transport and towards cars. It presumes that emotions towards the latter are currently changing due to negative consequences of extensive car use. In contrast, it supposes that positive emotions towards alternative transport modes can be strengthened and that focusing on them could be an effective way to promote their use in the long-term. Findings show that emotional perceptions regarding various modes strongly depend upon peoples sociodemographic background. In particular, the article demonstrates that some groups in society are very reluctant to show positive emotions towards modes of transport other than cars.
Abstract (De)
Der Mobilitätssektor befindet sich in einem weltweiten Wandel. Neue Technologien und Mobilitätslösungen drängen auf den Markt und Umweltbelange sind von zunehmender Bedeutung. Mobilitätsanbieter und Politiker reagieren auf diese Veränderungen und passen ihre Strategien entsprechend an. Am Ende der Handlungskette steht jedoch der Konsument, der letztlich von neuen Angeboten überzeugt werden muss. Die vorliegende Dissertation beleuchtet das Thema der Mobilität aus der Konsumentenperspektive: Was streben diese in der Zukunft an, warum präferieren sie bestimmte Verkehrsmittel und wie können sie zu einem Umstieg auf alternative, umweltfreundlichere Transportoptionen motiviert werden? Artikel I. Der erste Artikel untersucht Kundeneinblicke bezüglich zukünftiger Mobilität in den USA, in Europa und in China. Auf Basis qualitativer Tiefeninterviews, die mit Hilfe eines Trendreceiver-Ansatzes durchgeführt wurden, entwickelt dieser Artikel einen Ausblick über die Erwartungen der Menschen in Bezug auf Mobilitätsoptionen für das Jahr 2030 und darüber hinaus. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass einige Strategien von Mobilitätsanbietern mit den Vorstellungen der Menschen übereinstimmen, während andere überdacht werden sollten, damit sie profitabel sein können. Artikel II. Der zweite Artikel beleuchtet verborgene Motive der Menschen für deren Verkehrsmittelwahl mittels psychologischer Projektion. Zudem wird die Wirksamkeit verschiedener Werbemaßnahmen zur Steigerung der Attraktivität alternativer Verkehrsmittel durch Anwendung einer Technik der wiederholten Evaluierung bewertet. Der Artikel zeigt signifikante Variationen in den Motiven für die Wahl verschiedener Verkehrsmittel bezüglich soziodemographischer Faktoren. Weiterhin kann eine Steigerung der Attraktivität durch die untersuchten Werbemaßnahmen nur für bestimmte Verkehrsmittel festgestellt werden. Artikel III. Der dritte Artikel befasst sich mit Emotionen der Menschen gegenüber alternativen Verkehrsmitteln und dem Auto. Es wird angenommen, dass sich Emotionen in Bezug auf Letzteres derzeit aufgrund negativer Folgen extensiver Autonutzung verändern. Im Gegensatz dazu wird unterstellt, dass positive Emotionen bezüglich alternativer Verkehrsmittel gestärkt werden können und eine Fokussierung auf diese ein effektiver Weg zur Intensivierung ihrer Nutzung darstellt. Die Ergebnisse verdeutlichen, inwiefern emotionale Wahrnehmungen gegenüber verschiedener Verkehrsmittel zwischen gesellschaftlichen Gruppen variieren und dass einige von ihnen empfänglicher für emotionsbasierte Werbung sind als andere.
Language
English
Keywords
Mobilität
Verbraucherverhalten
Nachhaltigkeit
Verkehrspsychologie
EDIS-5178
transport psychology
urbane Mobilität
emotions
sustainability
Konsumentenverhalten
consumer behaviour
mobility
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
265910
File(s)
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open access
Name
Dis5178.pdf
Size
1.61 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
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