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Essays on Customer Satisfaction, Pricing Strategies, and Sustainable Purchasing Behavior in the Insurance Industry
Type
doctoral thesis
Date Issued
2023-02-20
Author(s)
Abstract
This dissertation empirically investigates the consumer behavior of insurance customers to draw implications for the strategic decisions of insurers. The implications are relevant for decisions regarding customer and pricing strategies as well as the development of sustainable insurance products. The first paper analyzes whether satisfied customers are also profitable customers. The second paper examines, how insurance companies can optimize their pricing strategies in a regulated and competitive market, considering customers willingness to pay (WTP). The subsequent two papers examine the purchasing behavior of sustainable insurance products. The first paper, The relationship between net promoter score and insurers' profitability: an empirical analysis at the customer level, investigates, at the level of a single customer, whether high NPS-Scores of customers are associated with greater contribution margins. Based on the data of a Swiss insurer, we show that satisfied customers are also profitable customers, as they exhibit more signed contracts and have longer-lasting relationships with the insurer. The second paper, Pricing Strategies in the German Term Life Insurance Market: An Empirical Analysis, compares actuarial fair prices for term life insurance contracts in Germany with the respective market prices and customers WTP. Taking regulatory requirements and competition into account, we derive separate profit-increasing pricing strategies for three different product segments, compared to the status quo. The third paper, Consumers Perceptions and Purchasing Behavior of Sustainable Insurance Products, examines consumer behavior with regard to sustainable insurance products. First, a survey is conducted to compare consumer attitudes toward sustainable products in six different industries. Then, two experiments are conducted to evaluate the effect of a sustainable insurance product on consumers purchase intention, trust, and perceived quality. The results show that sustainable attributes substantially increase consumers' purchase intention for an insurance product, even at a price premium. The last paper, What matters more being a Green Company or offering Green Products?, analyzes the question of whether it makes a difference in consumer perception of whether an insurance incorporates a sustainable attribute at the product or the company level. In three studies, the paper shows that sustainable attributes at the product level, lead to higher purchase intention, WTP more, and increased perceived greenness.
Abstract (De)
In dieser Dissertation wird das Kaufverhalten von Versicherungskunden empirisch untersucht, um daraus Implikationen für strategische Entscheidungen von Versicherern abzuleiten. Die Implikationen sind relevant für Entscheidungen zu Kunden- und Preis-strategien sowie für die Entwicklung nachhaltiger Versicherungsprodukte. Im ersten Beitrag wird analysiert, ob zufriedene Kunden auch profitable Kunden sind. Im zweiten Beitrag wird untersucht, wie Versicherer ihre Pricing-Strategien in einem stark regulierten und wettbewerbsintensiven Markt, unter Berücksichtigung der Zahlungsbereitschaft, optimieren können. Die beiden folgenden Beiträge untersuchen das Kaufverhalten nachhaltiger Versicherungsprodukte. Das erste Paper, The relationship between net promoter score and insurers' profitability: an empirical analysis at the customer level, untersucht auf der Ebene des einzelnen Kunden, ob hohe NPS-Scores von Kunden mit einem höheren Deckungsbeitrag verbunden sind. Basierend auf den Daten eines Schweizer Versicherers zeigen wir, dass zufriedene Kunden auch profitable Kunden sind, da sie mehr Verträge und längere Vertragsbeziehungen aufweisen. Das zweite Paper, Pricing Strategies in the German Term Life Insurance Market: An Empirical Analysis, vergleicht die aktuariell fairen Preise für Risikolebensversicherungen mit den jeweiligen Marktpreisen und der Zahlungsbereitschaft in Deutschland. Unter Berücksichtigung der regulatorischen Anforderungen und des Wettbewerbs leiten wir für drei verschiedene Produktsegmente unterschiedliche gewinnsteigernde Preisstrategien im Vergleich zum Status quo ab. Das dritte Paper, Consumers' Perceptions and Purchasing Behavior of Sustainable Insurance Products, untersucht das Konsumentenverhalten in Bezug auf nachhaltige Versicherungsprodukte. Zunächst wird in einer Umfrage die Einstellung von Konsumenten zu nachhaltigen Produkten in sechs verschiedenen Branchen verglichen. Anschliessend wird in zwei Experimenten der Einfluss eines nachhaltigen Versicherungsprodukts auf die Kaufabsicht, Vertrauen und wahrgenommene Qualität untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass nachhaltige Attribute die Kaufabsicht für ein Versicherungsprodukt deutlich erhöhen, auch bei einem Preisaufschlag. Das letzte Paper, What matters more being a Green Company or offering Green Products?, analysiert die Frage, ob es in der Wahrnehmung der Kunden einen Unterschied macht, ob eine Versicherung ein nachhaltiges Attribut auf Produkt- oder auf Unternehmensebene enthält. Es wird gezeigt, dass nachhaltige Attribute auf der Produktebene zu einer höheren Kaufabsicht, Zahlungsbereitschaft und wahrgenommenen Greenness des Produkts führen.
Language
English
Keywords
Versicherung
Marketing
Preispolitik
Preisbildung
Nachhaltigkeit
EDIS-5287
Preisdiskrimination
pricing strategies
Preisstratgien
price discrimination
sustainable attributes
Kundenzufriedenheit
Nachhaltige Versicherungsprodukte
Nachhaltige Attribute
Net Promoter Score
sustainable insurance
Customer satisfaction
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
269107
File(s)
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open access
Name
Dis5287.pdf
Size
2.11 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
747bef00415480972918254d0aa7970a