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Swiss Payment Monitor 2023-2 - Wie bezahlt die Schweiz? // Swiss Payment Monitor 2023-2 - How does Switzerland pay?
Type
work report
Date Issued
2023-08-23
Author(s)
Abstract
The debit card has regained its top position as the most widely used means of payment in Switzerland. Thanks to the new generation of online-capable debit cards, they are also increasingly used as a settlement product for mobile payments. Such mobile payments by broad definition have experienced even stronger growth and are now the third most used means of payment. However, a large part of this growth is due to mobile payments in the true sense - in Switzerland synonymous with Twint - which reached a double-digit transaction share for the first time in the Swiss Payment Monitor (SPM). The relative usage shares of cash and credit card have declined. Measured by turnover, however, the credit card remains in the top position as a settlement product. The use of neobanks is only increasing slightly in Switzerland. While Yuh continued to gain users, the usage figures of the other established providers are even slightly declining.
Abstract (De)
Die Debitkarte hat ihre Spitzenposition als meistverwendetes Zahlungsmittel in der Schweiz zurückgeholt. Dank der neuen Generation von onlinefähigen Debitkarten kommen diese vermehrt auch als Abrechnungsprodukt bei mobilen Zahlungen zum Zug. Solche mobilen Zahlungen nach breiter Definition haben noch das stärkere Wachstum erfahren und sind mittlerweile das am drittmeisten eingesetzte Zahlungsmittel. Ein grosser Teil dieses Wachstums geht allerdings auf mobiles Bezahlen im eigentlichen Sinn – in der Schweiz gleichbedeutend mit Twint – zurück, welches erstmals im Swiss Payment Monitor (SPM) einen zweistelligen Transaktionsanteil erreicht. Die relativen Nutzungsanteile von Bargeld und der Kreditkarte sind zurückgegangen. Gemessen am Umsatz bleibt die Kreditkarte als Abrechnungsprodukt aber auf der Spitzenposition. Die Nutzung von Neobanken nimmt in der Schweiz nur noch leicht zu. Während Yuh weiterhin Nutzer:innen gewinnen konnte, sind die Nutzungszahlen der anderen etablierten Anbieter sogar leicht rückläufig.
Language
German
Official URL
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