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Swiss Payment Monitor 2022-2 – Wie bezahlt die Schweiz? // How does Switzerland pay?
Series
Ausgabe 2/2022 - Erhebung Mai 2022
Type
work report
Date Issued
2022-08-24
Author(s)
Abstract
The debit card remains the most-used payment method in Switzerland in the first half of 2022, both in terms of frequency of use and turnover. The use of cash is stabilising in second place: in the face-to-face business, every third payment continues to be settled with cash - mostly the smaller amounts. The popularity of mobile payments continues to grow. In distance selling, every second payment is now processed via a mobile device, which also benefits the credit card as a billing product. The frequency of mobile payment is also increasing in the face-to-face business. However, it still lags significantly behind the debit card, cash and credit card. Neobanks are steadily gaining awareness and popularity in Switzerland. One third of the Swiss population has already used offers from a neobank, mostly as a supplement to the services of traditional financial service pro-viders. Around half of the Swiss population is basically open to the new "Buy Now, Pay Later" offers. In a hypothetical online purchase, however, they are rarely chosen as the preferred pay-ment method.
Abstract (De)
Die Debitkarte bleibt im ersten Halbjahr 2022 das meistgenutzte Zahlungsmittel in der Schweiz, sowohl hinsichtlich der Einsatzhäufigkeit als auch des Umsatzes. Die Nutzung von Bargeld stabi-lisiert sich auf dem zweiten Platz: im Präsenzgeschäft wird weiterhin jede dritte Zahlung mit Bar-geld beglichen – mehrheitlich die kleineren Beträge. Die Beliebtheit des mobilen Bezahlens nimmt weiter zu. Im Distanzgeschäft wird mittlerweile jede zweite Zahlung über ein mobiles Gerät ab-gewickelt, wovon auch die Kreditkarte als Abrechnungsprodukt profitiert. Auch im Präsenzge-schäft nimmt die Häufigkeit des mobilen Bezahlens zu. Es liegt aber noch immer deutlich hinter der Debitkarte, dem Bargeld und der Kreditkarte zurück. Neobanken gewinnen in der Schweiz laufend an Bekanntheit und Beliebtheit. Ein Drittel der Schweizer Bevölkerung hat bereits Angebo-te einer Neobank genutzt, meist als Ergänzung zu den Leistungen herkömmlicher Anbieter von Finanzdienstleistungen. Den neuen «Buy Now, Pay Later»-Angeboten steht rund die Hälfte der Schweizer Bevölkerung grundsätzlich aufgeschlossen gegenüber. Bei einem hypothetischen Onli-neeinkauf werden sie aber nur selten als bevorzugtes Bezahlverfahren gewählt.
Language
German
HSG Classification
contribution to scientific community
HSG Profile Area
SEPS - Quantitative Economic Methods
Pages
42
Official URL
Division(s)
Eprints ID
266989