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Exploring Artificial Intelligence in Marketing Management : Understanding Managers Perceptions towards Artificial Intelligence
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-09-19
Author(s)
Abstract
Although an increasing number of companies are already using or planning to implement AI for various marketing applications (e.g., managerial decision making), our understanding of how marketing managers can thrive in the age of AI and cope with the psychological and ethical barriers of managerial decisions induced by AI is still limited. In particular the human factor remains unclear, that is, a marketing managers perspective amid the interplay of (1) technology (AI), (2) marketing management and managerial decisions, (3) psychology and individual perceptions of AI, and (4) ethics. This dissertation addresses, and seeks to close, this gap through four distinct investigations. Together, these studies aim to better understand managerial decisions, to stimulate further research on this topic, and to apply an interdisciplinary and mixed-methods approach, which is necessary given the complex and constantly evolving nature of the topic. Moving along the field of marketing (management), the four articles of this dissertation focus on managerial decisions and emphasize the importance of human reactions to AI. The first article uses an exploratory approach to identify opportunities and challenges related to AI in marketing. Building on these findings, and taking a managerial perspective, the second article implements a mixed-methods approach to examine the drivers, barriers, and future developments of AI in marketing management. This article formulates research propositions to stimulate interdisciplinary research (at the intersection of the four fields mentioned above). As a result, the third and fourth articles answer the call for additional research and shed a more nuanced light on two research propositions (i.e., perception of responsibility and explainability) by suggesting important boundary conditions, which need to be taken into consideration to improve AI acceptance. This research represents a significant advance in the theoretical and practical understanding of the drivers, barriers, and future development of AI in marketing management as well as of the individual managers perceptions when interacting with AI. Marketing organizations should manage the potential tensions between humans and AI not only internally (i.e., to improve processes, collaboration, and decisions), but also externally (i.e., in interactions with their customers), in order to create competitive advantages. Together, the four articles are intended to close the existing research gap and to initiate further research on the intersection of technology, marketing, organizational behavior, psychology, and ethics.
Abstract (De)
Obwohl Unternehmen vermehrt Künstliche Intelligenz (KI) für verschiedene Marketinganwendungen (z. B. zur Entscheidungsfindung von Managern) einsetzen, ist das derzeitige Verständnis immer noch begrenzt. Es besteht eine Wissenslücke, wie Marketingmanager im Zeitalter der KI erfolgreich sein können und mit den psychologischen und ethischen Herausforderungen von KI umgehen können. Insbesondere ist der menschliche Faktor, der die Perspektive eines Marketingmanagers im Zusammenspiel von (1) Technologie (KI), (2) Marketingmanagement und Managemententscheidungen, (3) Psychologie und die individuelle Wahrnehmung von KI und (4) Ethik betrachtet, noch wenig erforscht. Die vorliegende Dissertation untersucht diese Forschungslücke durch vier Untersuchungen. Die resultierenden Artikel zielen gemeinsam darauf ab, Managemententscheidungen besser zu verstehen, weitere Forschung zu diesem Thema anzuregen und einen interdisziplinären sowie Mixed-Methods Ansatz anzuwenden. Dies ist angesichts der komplexen aber auch sich ständig weiterentwickelnden Natur des Themas notwendig. Die vier Artikel dieser Dissertation befassen sich mit Entscheidungen von Führungskräften und betonen die Bedeutung menschlicher Reaktionen auf KI. Der Erste nutzt einen explorativen Ansatz, um Chancen und Herausforderungen im Zusammenhang mit KI im Marketing zu identifizieren. Basierend auf diesen Erkenntnissen und im Hinblick auf eine Management-Perspektive, untersucht der zweite Artikel die Treiber, Herausforderungen und zukünftige Entwicklungen von KI im Marketingmanagement. Er formuliert Ansätze zur Anregung interdisziplinärer Forschung in der Schnittstelle der vier genannten Disziplinen. Die Artikel drei und vier greifen diese Ergebnisse auf und werfen ein differenzierteres Licht auf zwei Einflussfaktoren: Individuelle Wahrnehmung von Verantwortung und Erklärbarkeit von KI. Sie zeigen wichtige Randbedingungen auf, um die Akzeptanz von KI zu verbessern. Diese Forschung stellt einen bedeutenden Fortschritt im theoretischen und praktischen Verständnis der Treiber, Herausforderungen und der zukünftigen Entwicklung von KI im Marketingmanagement, sowie der individuellen Wahrnehmung der Manager im Umgang mit KI dar. Die vier Artikel dieser Dissertation zielen gemeinsam darauf ab, diese Forschungslücke zu schließen und weitere Forschung in der Schnittstelle von Technologie, Marketing, Organisationsverhalten, Psychologie und Ethik anzustoßen.
Language
English
Keywords
Marketing
Marketingmanagement
Künstliche Intelligenz
Entscheidungsfindung
Ethik
EDIS-5258
decision-making
management
Artificial intelligence
ethics
marketing
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
267381
File(s)
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open access
Name
Dis5258.pdf
Size
4.91 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
625f210f81bb5023d95a7d63776f2e9e