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Didaktische Gestaltung von Lernumgebungen mittels Blended Learning : Entwicklung einer Typologie über Lernszenarien im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre auf Kursebene
Type
doctoral thesis
Date Issued
2021
Author(s)
Abstract
By combining traditional and modern learning formats, universities hope to be better prepared in order to the megatrend of digitisation. Such hybrid formats are known as blended learning. However, there is a disconnect between aspiration and reality and the expected added value does not always materialise. Therefore, it is not surprising that empirical evidence of the superiority of blended learning over other formats is lacking. On closer examination, blended learning is understood as a didactic framework theory without any concrete guidelines for designing learning environments. Accordingly, didactic planning and implementation has to be conducted on a case-by-case basis. Profound knowledge about the design of learning environment is missing especially in the context of economic sciences in higher education.
This dissertation addresses this gap. As a research goal, it aims at the development of theory about the didactic design of learning environments by means of blended learning in the context of economic sciences in higher education. Using a didactic perspective, the first step is to reconstruct the design practice of blended learning in different contexts from a theory-based perspective. Based on this, a typology of different blended learning scenarios is developed. Thus, the research project is guided by the following question: How can learning environments be didactically designed using blended learning in the context of economic sciences in higher education?
The dissertation’s findings contribute to theory and practice by developing a new theory on blended learning and formulating recommendations for action in universities’ didactic practices.
This dissertation addresses this gap. As a research goal, it aims at the development of theory about the didactic design of learning environments by means of blended learning in the context of economic sciences in higher education. Using a didactic perspective, the first step is to reconstruct the design practice of blended learning in different contexts from a theory-based perspective. Based on this, a typology of different blended learning scenarios is developed. Thus, the research project is guided by the following question: How can learning environments be didactically designed using blended learning in the context of economic sciences in higher education?
The dissertation’s findings contribute to theory and practice by developing a new theory on blended learning and formulating recommendations for action in universities’ didactic practices.
Abstract (De)
Durch die Kombination von traditionellen und modernen Lernangeboten erhoffen sich Hochschulen Vorteile, um auf den Megatrend der Digitalisierung reagieren zu können. Solche hybriden Formate sind unter dem Begriff Blended Learning bekannt. Oft treten dabei Differenzen zwischen Konzeption und Realisierung auf und die erhofften Mehrwerte treten nicht ein. So ist es nicht verwunderlich, dass empirische Nachweise der Überlegenheit von Blended Learning gegenüber anderen Formaten ausbleiben. Bei näherer Betrachtung versteht sich Blended Learning als didaktische Rahmentheorie ohne konkrete Vorgabe für die Gestaltung von Lernumgebungen. Entsprechend bedarf es der didaktischen Planung und Umsetzung im Einzelfall. Fundierte Kenntnisse über die Gestaltung von Lernumgebungen, insbesondere im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre, fehlen.
Die vorliegende Arbeit greift diese Problemstellung auf. Als Forschungsziel strebt sie die Theorieentwicklung über die didaktische Gestaltung von Lernumgebungen mittels Blended Learning im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre an. Unter der Verwendung einer didaktischen Perspektive erfolgt in einem ersten Schritt die theoriegeleitete Rekonstruktion der Gestaltungspraxis zu Blended Learning in unterschiedlichen Kontexten. Darauf aufbauend wird eine Typologie verschiedener Blended Learning-Lernszenarien entwickelt. Damit folgt das Forschungsvorhaben der Leitfrage: Wie lassen sich Lernumgebungen mittels Blended Learning im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre didaktisch gestalten?
Die Forschungsergebnisse stiften Mehrwerte für Wissenschaft und Praxis in Form einer neuen Theorie über Blended Learning und Handlungsempfehlungen für die hochschuldidaktische Praxis.
Die vorliegende Arbeit greift diese Problemstellung auf. Als Forschungsziel strebt sie die Theorieentwicklung über die didaktische Gestaltung von Lernumgebungen mittels Blended Learning im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre an. Unter der Verwendung einer didaktischen Perspektive erfolgt in einem ersten Schritt die theoriegeleitete Rekonstruktion der Gestaltungspraxis zu Blended Learning in unterschiedlichen Kontexten. Darauf aufbauend wird eine Typologie verschiedener Blended Learning-Lernszenarien entwickelt. Damit folgt das Forschungsvorhaben der Leitfrage: Wie lassen sich Lernumgebungen mittels Blended Learning im Kontext der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre didaktisch gestalten?
Die Forschungsergebnisse stiften Mehrwerte für Wissenschaft und Praxis in Form einer neuen Theorie über Blended Learning und Handlungsempfehlungen für die hochschuldidaktische Praxis.
Language
German
Keywords
Integriertes Lernen
Präsenzlehre
E-Learning
Hochschuldidaktik
Lernumwelt
Typologie
Hochschule
Lehre
EDIS-5071
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
262408
File(s)