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Die Dreidimensionalität der Organisationsparadoxie -Prozessstudie eines Krankenhauses im Umgang mit der COVID-19 Pandemie
Journal
Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO)
ISSN
2366-6145
2366-6218
Type
journal-article
Date Issued
2024-08
Author(s)
Abstract
During the COVID-19 pandemic, hospitals and their members had to handle multiple paradoxes that surfaced as permanent contradictions between different expectations. Informed by systems theory, the analysis of the data from a longitudinal process study of a hospital managing the pandemic focuses on the relationship between the expectation of treating COVID-19 and all other patients, which illustrates the organizing paradox of part-whole tensions. The analysis shows the three-dimensionality of this paradox. In the factual dimension, there are different alternatives to choose from. The social dimension
involves balancing between centralized decision-making of a few actors and broad participation to ensure acceptance. Timewise, managing the pandemic requires to consider the current situation and the future developments. This three-dimensionality characterizes the practical challenge of dealing with an extreme situation such as the pandemic, the onset of which, its intensity, its dynamic and its duration cannot be predicted. In addition to this practically relevant reconstruction, the theoretical contribution for the English-speaking literature on paradoxes in organizations lies in expanding its focus
from one to the three dimensions thereby enlarging the explanatory scope of paradox theory.
involves balancing between centralized decision-making of a few actors and broad participation to ensure acceptance. Timewise, managing the pandemic requires to consider the current situation and the future developments. This three-dimensionality characterizes the practical challenge of dealing with an extreme situation such as the pandemic, the onset of which, its intensity, its dynamic and its duration cannot be predicted. In addition to this practically relevant reconstruction, the theoretical contribution for the English-speaking literature on paradoxes in organizations lies in expanding its focus
from one to the three dimensions thereby enlarging the explanatory scope of paradox theory.
Abstract (De)
Während der COVID-19 Pandemie mussten Krankenhäuser und ihre Mitarbeitenden mit vielfältigen Paradoxien umgehen, die als permanente Widersprüche unterschiedlicher Erwartungen sichtbar wurden. Die systemtheoretisch informierte Analyse der Daten einer longitudinalen Prozessstudie eines Krankenhauses zum Umgang mit der Pandemie fokussiert auf das spannungsreiche Verhältnis zur Erwartung, sowohl COVID-19 als auch möglichst alle anderen Patienten zu behandeln, das die Paradoxie auf Ebene der Organisation als Spannungsfeld zwischen Einheiten illustriert. Die Analyse zeigt auf, dass diese Paradoxie drei zu berücksichtigende Dimensionen aufweist. Sachlich stehen unterschiedliche Alternativen zur Auswahl. Sozial gilt es, zwischen zentralen Vorgaben und dezentraler Akzeptanz von Entscheidungen zu balancieren. Zeitlich geht es um die Berücksichtigung der gegenwärtigen Situation und der künftigen Entwicklung. Diese Dreidimensionalität charakterisiert die praktische Herausforderung im Umgang mit einer Extremsituation wie der Pandemie, deren Beginn, Intensität, Dynamik und Dauer nicht prognostizierbar sind. Neben dieser praktisch relevanten Rekonstruktion liegt der theoretische Beitrag mit Blick auf die englischsprachige Literatur zu organisationalen Paradoxien darin, den dortigen Fokus auf eine Dimension auszudehnen und somit den Erklärungsraum der Forschung zu erweitern.
Keywords
Paradox
Hospitals
Process study
Systems theory
COVID-19 pandemic
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
Yes
Start page
1
End page
12
Pages
12
Subject(s)
Division(s)
Contact Email Address
harald.tuckermann@unisg.ch