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Wertmanagement in mittelständischen Unternehmen
Journal
Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship : ZfKE
ISSN
1860-4633
ISSN-Digital
1865-5114
Type
journal article
Date Issued
2009-10-27
Author(s)
Khadjavi, Kyros
Abstract (De)
Zusammenfassung
In diesem Beitrag werden die theoretischen Erkenntnisse im Rahmen dreier Fallstudien in mittelständischen Unternehmen empirisch angereichert, um eine praxisnahe Ableitung eines Wertmanagementansatzes sicherzustellen. Die zentralen Ergebnisse aus den Kurzfallstudien lassen sich in die beiden Ebenen strategisch-normativ und operativ-instrumental (Wertmanagementsystem) unterteilen. Auf der strategisch-normativen Ebene zeigt sich, dass sowohl Eigentümer als auch Management aller untersuchten Unternehmen versuchen, sich primär an den Interessen der Eigentümer zu orientieren. Diese Orientierung erfolgt unabhängig von der Eigentümerstruktur. Auf der operativ-instrumentalen Ebene wird wertorientiertes Management bislang in keinem der untersuchten Betriebe explizit umgesetzt.
Summary
Value management is a powerful management tool for use in an overall strategic management framework including the development of all total asset management strategies. This paper presents a holistic model of value management for medium-sized enterprises. Value management in medium-sized enterprises is strongly influenced by the owner-manager perspective. Drawing on the concept of enlightened value maximization the model uses much of the structure of stakeholder theory - notably the need to consider the interests of all corporate stakeholders. However, we do not posit maximization of long-run firm value as the unique criterion for making the necessary tradeoffs among stakeholders and we show that managers in medium-sized enterprises can pursue other goals, such as merely conserving value.
In diesem Beitrag werden die theoretischen Erkenntnisse im Rahmen dreier Fallstudien in mittelständischen Unternehmen empirisch angereichert, um eine praxisnahe Ableitung eines Wertmanagementansatzes sicherzustellen. Die zentralen Ergebnisse aus den Kurzfallstudien lassen sich in die beiden Ebenen strategisch-normativ und operativ-instrumental (Wertmanagementsystem) unterteilen. Auf der strategisch-normativen Ebene zeigt sich, dass sowohl Eigentümer als auch Management aller untersuchten Unternehmen versuchen, sich primär an den Interessen der Eigentümer zu orientieren. Diese Orientierung erfolgt unabhängig von der Eigentümerstruktur. Auf der operativ-instrumentalen Ebene wird wertorientiertes Management bislang in keinem der untersuchten Betriebe explizit umgesetzt.
Summary
Value management is a powerful management tool for use in an overall strategic management framework including the development of all total asset management strategies. This paper presents a holistic model of value management for medium-sized enterprises. Value management in medium-sized enterprises is strongly influenced by the owner-manager perspective. Drawing on the concept of enlightened value maximization the model uses much of the structure of stakeholder theory - notably the need to consider the interests of all corporate stakeholders. However, we do not posit maximization of long-run firm value as the unique criterion for making the necessary tradeoffs among stakeholders and we show that managers in medium-sized enterprises can pursue other goals, such as merely conserving value.
Language
German
Keywords
Wertmanagement
KMU
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
Yes
Publisher
Duncker & Humblot
Publisher place
Berlin
Volume
57
Number
1
Start page
27
End page
52
Pages
26
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
57134