Options
Interorganisationales Vertrauen in strategisch wichtigen Zulieferbeziehungen : Eine Untersuchung mittelgrosser Unternehmen in der Schweiz
Journal
Zeitschrift für Betriebswirtschaft
ISSN
0044-2372
Type
journal article
Date Issued
2009-10-13
Author(s)
Abstract (De)
Zusammenfassung: Der vorliegende Beitrag untersucht in einem branchenübergreifenden Modell die Rolle von Vertrauen bei strategisch wichtigen Zulieferbeziehungen von mittelgrossen Unternehmen in der Schweiz. Die im theoretischen Teil hergeleiteten Hypothesen werden anhand einer schriftlichen Befragung der Geschäftsführer von 238 Schweizer Unternehmen überprüft. Die Untersuchung zeigt, dass das verwendete Modell, das in Anlehnung an Mayer et al. (1995) formuliert wurde, über ein breites Spektrum an Branchen anwendbar ist. Das interorganisationale Vertrauen, das ein Unternehmen dem wichtigsten Zulieferunternehmen entgegenbringt, wird wesentlich bestimmt von den wahr- genommenen Fähigkeiten, dem Wohlwollen und der Integrität des Zulieferers. Familien- unternehmen und inhabergeführte Unternehmen weisen einen Vertrauensvorsprung gegenüber anderen Unternehmen auf. Der Grund hierfür ist, dass Familienunternehmen als signifikant wohlwollender wahrgenommen werden als Nicht-Familienunternehmen. Vertrauen ist ein wesentlicher Bestimmungsfaktor des wahrgenommenen Erfolgs von Aus- tauschbeziehungen.
Inter-organisational trust in strategically important supply relationships - an investigation of medium-sized companies in Switzerland
Abstract: This contribution investigates the role of trust in key supply relationships of medium-sized companies in Switzerland. A series of hypotheses are formulated and subsequently tested, drawing from a survey of 238 managers of Swiss medium-sized companies. Our analysis shows that the employed model, which was adapted from Mayer et al. (1995), can be applied to a broad spectrum of industries. The amount of inter-organisational trust that a company puts in an important supplier is dependent on its perceived ability, benevolence and integrity. Family firms and owner-managed businesses show a higher level of trustworthiness because they are perceived as being significantly more benevolent than other firms. Overall, trust is a major determinant of the perceived success of supply relationships.
Inter-organisational trust in strategically important supply relationships - an investigation of medium-sized companies in Switzerland
Abstract: This contribution investigates the role of trust in key supply relationships of medium-sized companies in Switzerland. A series of hypotheses are formulated and subsequently tested, drawing from a survey of 238 managers of Swiss medium-sized companies. Our analysis shows that the employed model, which was adapted from Mayer et al. (1995), can be applied to a broad spectrum of industries. The amount of inter-organisational trust that a company puts in an important supplier is dependent on its perceived ability, benevolence and integrity. Family firms and owner-managed businesses show a higher level of trustworthiness because they are perceived as being significantly more benevolent than other firms. Overall, trust is a major determinant of the perceived success of supply relationships.
Language
German
Keywords
Vertrauen
Zulieferunternehmen
Zulieferbeziehung
Erfolg
Familienunternehmen
trust
supplier
supply chain
performance
family firms
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
Yes
Publisher
Gabler Springer-Fachmedien
Publisher place
Wiesbaden
Volume
79
Number
6 (special issue)
Start page
43
End page
65
Pages
23
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
56924