Options
Florian Gasser
Title
Dr.
Last Name
Gasser
First name
Florian
Email
florian.gasser@unisg.ch
Phone
+41 71 224 28 43
Now showing
1 - 10 of 17
-
PublicationCorporate Social Responsibility (CSR) Communication in Ski Tourism Impact of Different Communication Styles on Customer Perception and Sustainable BehaviorDue to the reliance on low temperatures and snowfall, ski tourism is particularly vulnerable to the effects of climate change. Swiss ski destinations have reacted to the challenge by investing into a more sustainable infrastructure as well as communication measures to highlight their individual contribution to the mission of carbon neutrality to their customers (e.g., the Swisstainable program). However, events such as the warm winter of 2022 or the use of contentious technologies like snowmaking complicate the perceived authenticity of these efforts from the customer's perspective. Consequently, the question arises whether proactive communication of sustainability efforts can also be detrimental from a brand strategy perspective. Initial studies in the tourism industry on greenhushing, namely the concealment of sustainability efforts, indicate that this phenomenon is widespread. Especially the hospitality industry tries to avoid indirectly criticizing their guests for their consumption. At the same time, these studies also show that active customer involvement in sustainability efforts results in higher approval rates among guests than deliberately concealing the same activities. In a survey experiment amongst 434 winter tourists from the Germanspeaking Alpine region, this study examines whether ski destinations can increase both positive customer perception and desired sustainable behavior, such as arrival by public transport, by involving customers in their CSR messages. The results highlight the effectiveness of CSR-focused brand messages from ski destinations and demonstrate that greenhushing is not desirable from the customer's perspective. Additionally, it was found that by directly involving guests in CSR-communication, their psychological distance to the topic was reduced and sustainable behavioral intentions could be increased. Ski destinations can use these findings to sharpen their marketing strategy and simultaneously increase desired sustainable behavior among guests.Type: journal articleJournal: Schweizer Jahrbuch für TourismusVolume: 15Issue: 1
-
PublicationNachhaltigkeitskommunikation im Skitourismus Auswirkung von verschiedenen Kommunikationsstilen auf die Kundenwahrnehmung und ihr NachhaltigkeitsverhaltenDank der Notwendigkeit von tiefen Temperaturen und Schneefall ist der Skitourismus besonders anfällig für die Auswirkungen des Klimawandels. Der daraus resultierende Handlungsbedarf ist der schweizerischen Tourismusbranche schon seit geraumer Zeit bekannt und mehrere Ski-Destinationen haben sich um technologische Innovationen bemüht, um ihren individuellen Beitrag zur Mission der Klimaneutralität der Kundschaft zu vermitteln (z.B. das Swisstainable Programm). Jedoch erschweren Ereignisse wie der Hitzewinter 2022 oder der Einsatz von vorbelasteten Technologien wie Schneekanonen die wahrgenommene Authentizität dieser Bemühungen aus Kundensicht. Dementsprechend stellt sich die Frage, ob eine pro-aktive Kommunikation von Nachhaltigkeitsbemühungen aus markenstrategischer Sicht auch schädlich sein kann. Erste Studien im Tourismusgewerbe über Greenhushing, sprich dem Verschweigen von Nachhaltigkeitsbemühungen, zeigen auf, dass das Phänomen im Hotelgewerbe verbreitet ist, um die Kundschaft nicht indirekt für ihren Konsum zu kritisieren. Gleichzeitig zeigen diese Studien aber auch, dass eine aktive Involvierung der Kundschaft in Nachhaltigkeitsbemühen eine höhere Zustimmungsrate in Gästen verursacht als ein bewusstes Verschweigen derselben Tätigkeiten. In einer experimentellen Umfrage unter 434 Wintertouristinnen und Wintertouristen aus dem deutschsprachigen Alpenraum, untersucht diese Studie, ob Ski-Destination durch den Einbezug der Kundschaft in Nachhaltigkeitsbotschaften sowohl positive Kundenwahrnehmung als auch gewünschtes nachhaltiges Verhalten, wie beispielsweise die Anreise mit öffentlichen Verkehrsmitteln, steigern kann. Die Ergebnisse beleuchten die Effektivität von nachhaltigkeitsfokussierten Markenbotschaften von Skidestinationen und demonstrieren, das Greenhushing aus Kundensicht nicht wünschenswert ist. Zudem zeigte sich, dass durch den direkten Einbezug der Gäste in die Nachhaltigkeitskommunikation, deren psychologische Distanz zum Thema reduziert und nachhaltige Verhaltensabsichten gesteigert werden konnten. Ski-Destinationen können diese Erkenntnisse nutzen, um ihre Vermarktungsstrategie zu schärfen und gleichzeitig erwünschtes Nachhaltigkeitsverhalten unter Gästen zu erhöhen.Type: journal articleJournal: Schweizer Jahrbuch für TourismusVolume: 15Issue: 1
-
PublicationThe effect of autonomous sensory meridian response (ASMR) messages on consumer brand perceptions and intentions( 2024)In den letzten zehn Jahren hat ein neues Mediengenre namens ASMR rasant an Popularität gewonnen. ASMR beschreibt ein angenehmes Kribbeln, das durch verschiedene audiovisuelle Reize ausgelöst wird, die von sogenannten ASMRtists vorgeführt werden. Es hat sich gezeigt, dass diese Reize zu einer stärkeren parasozialen Bindung an die ASMRtists und zu einer höheren Akzeptanz ihrer Marketingbotschaften führen. Bisher wurde die Effektivität von ASMR-Marketing jedoch nicht direkt mit der von klassischem Influencer-Marketing verglichen. In zwei aufeinanderfolgenden 2x2-Experimenten mit insgesamt 408 Konsumenten vergleicht diese Studie die Wirkung von Sponsoring-Botschaften zweier ASMRtists mit denen zweier YouTube-Influencer. Die Ergebnisse zeigen, dass ASMR selbst durch kurze gesponserte Botschaften ausgelöst werden kann und dass es die Wahrnehmung sowohl der beworbenen Marke als auch des präsentierenden ASMRtists positiv beeinflusst. Somit sind ASMRtists als Markenbotschafter für Vermarkter geeignet, die eine bisher wenig angesprochene Online-Community erreichen möchten.Type: journal articleJournal: Journal of Consumer Behavior
-
PublicationThe Art of Social-Media-InfluenceEN: In keeping with the trend of the attention economy, social media influencer marketing is a growth market that runs across the lifestyle themes of beauty, luxury, fashion, travel, and food. This article explores the status quo of this phenomenon and highlights current trends and the resulting challenges for marketers and influencers.Type: journal articleJournal: Marketing Review St. GallenVolume: 4
-
PublicationPublic-Cloud-Computing für Versicherer – Mehr Effizienz, aber auch Komplexität(Institut für Versicherungswirtschaft, 2018-07)
;Claudio, StadelmannMoritz, FeuchterType: journal articleJournal: I.VW Management-Information - St. Galler Trendmonitor für Risiko- und FinanzmärkteVolume: (2) 2018 -
PublicationType: conference paper
-
PublicationType: conference paper
-
PublicationThe Role of Social Media Influencers in Tourism Research: A Derivation of a Processual-Model of Influencing, Influencer Characteristics, and Research Operationalisations( 2021-08-30)What is the current status quo of the decision-making impact of Social Media Influencers (SMI) in Tourism Research? A mixed research approach is chosen to partially explain the appetitive or aversive influence of SMI and their messages on recipients in the tourism context. This approach applies a comprehensive literature analysis and a positivistic SO(MOA)R model, which is adapted by context factors regarding the effects of digitalization and eWord-of-mouth. Preliminary results reveal that there are no comprehensive answers regarding context-related influences of SMI in tourism so far. Finally, influencers, their characteristics, and research operationalizations are categorized, and a first Processual-Model of Influencing in tourism research was established. These findings still reveal numerous research gaps and serve as a reference point for future research efforts.Type: conference paper
-
PublicationDigitalisierung im Schweizer Tourismus: Progress Report(SECO, 2021-08)
;Schegg, Roland ;Bandi Tanner, Monika ;Liebrich, Andreas ;Ogi, Roman ;Stuber-Berries, NicoleFux, Michael -
PublicationSüdtiroler Gemeinderatswahlen 2020 – Eine Wahl in Zeiten von Covid-19During the 2020 South Tyrolean municipal election that was postponed due to Covid-19-crisis, 113 municipal councils were up for election – parallel to the Italian confirming constitutional referendum. One of the peculiarities of this local council election was its election campaign: It was atypically short without any major capital investments in most municipalities. Possible reasons for this might be the election date (it was set close to the holiday season), the lack of political competition and the Covid-19-situation. The result itself was not groundbreaking, even if some surprise winners occurred. The SVP was still able to live up to its claim of being the mayoral party with 101 mandates in the 116 municipalities in 2020. It was particularly surprising that 10 incumbent mayors were voted out of office and 4 new mayors were younger than 35. For the first time in the last 25 years, there was a slowdown in the voter turnout reduction trend. This was underpinned by higher turnouts from large municipalities. However, it turned out that more than 80 municipalities experienced a renewed reduction. Especially in municipalities with low or even no political competition, the number of white/invalid votes and nonvoters increased. A rise in political competition could counteract this ongoing trend and avoid the accompanying threat of provisional administrations.