Options
A case of unilateral trade liberalization: The autonomous abolition of industrial tariffs by Switzerland in 2024
Journal
Aussenwirtschaft - Schweizerische Zeitschrift für internationale Wirtschaftsbeziehungen - The Swiss Review of International Economic Relations
ISSN
0004-8216
ISSN-Digital
0004-8216
Type
journal article
Date Issued
2023-12-22
Author(s)
Abstract
On 1 January 2024, Switzerland will implement a major trade policy reform by autonomously eliminating all tariffs on imports of industrial products regardless of their origin. After a brief review of the literature on unilateral trade liberalization and the current Swiss tariff landscape, this paper presents the motivation and the substance of the reform. The elimination of industrial tariffs will reduce the net fiscal burden on imports by around CHF 600 million per year. In addition, imports will be easier to administer, as the Swiss customs tariff will be simplified (thanks to a reduction in tariff numbers) and proofs of origin will no longer be required for goods that remain in Switzerland. We summarize the main findings of studies carried out in the run-up to the reform. The political process and debates leading up to parliamentary approval of the reform, its reception in international fora and the ongoing work on implementation are presented as well. I conclude that the difficult process of obtaining parliamentary approval confirms the insights from the political economy literature that unilateral trade liberalization is politically difficult to achieve in a purely domestic context, despite the economic benefits it brings. From an economic perspective, the contribution of unilateral liberalization to domestic market opening is substantial and has certain advantages, also in comparison to other trade policy instruments such as free trade agreements (FTAs). Unilateral liberalization and preferential liberalization through FTAs need not be mutually exclusive but can be seen as complementary trade policy tools.
Abstract (De)
Am 1. Januar 2024 wird die Schweiz eine wichtige handelspolitische Reform umsetzen, indem sie autonom alle Zölle auf Importe von Industrieprodukten unabhängig von deren Herkunft abschafft. Nach einem kurzen Überblick über die Literatur zur unilateralen Handelsliberalisierung und die aktuelle schweizerische Zolllandschaft werden in diesem Beitrag die Beweggründe und der Inhalt der Reform vorgestellt. Die Abschaffung der Industriezölle wird die fiskalische Nettobelastung der Importe um rund 600 Millionen Franken pro Jahr verringern. Zudem werden Importe administrativ erleichtert, da der Schweizer Zolltarif vereinfacht wird (dank einer Reduktion der Tarifnummern) und für Waren, die in der Schweiz verbleiben, keine Ursprungsnachweise mehr benötigt werden. Der Beitrag fasst die wichtigsten Ergebnisse von Studien zusammen, die im Vorfeld der Reform durchgeführt wurden. Ebenso werden der politische Prozess und die Debatten auf dem parlamentarischen Weg zur Verabschiedung der Reform, ihre Rezeption in internationalen Gremien und die laufenden Arbeiten zur Umsetzung dargestellt. Schlussfolgernd wird festgehalten, dass der beschwerliche Weg der Reform im parlamentarischen Prozess die Erkenntnisse aus der politökonomischen Literatur bestätigt, wonach eine unilaterale Handelsliberalisierung in einem rein innerstaatlichen Kontext trotz der wirtschaftlichen Vorteile, die sie mit sich bringt, politisch schwer zu erreichen ist. Aus wirtschaftlicher Sicht ist der Beitrag der unilateralen Liberalisierung zur inländischen Marktöffnung indessen beträchtlich und weist gewisse Vorteile auf - auch im Vergleich zu anderen handelspolitischen Instrumenten wie Freihandelsabkommen (FHAs). Unilaterale Liberalisierung und präferenzielle Marktöffnung im Rahmen von FHA schliessen sich nicht gegenseitig aus, sondern können als komplementäre handelspolitische Instrumente betrachtet werden.
Abstract (Fr)
Le 1er janvier 2024, la Suisse mettra en œuvre une réforme majeure de sa politique commerciale en éliminant de manière autonome tous les droits de douane sur les importations de produits industriels, quelle que soit leur origine. Après une brève revue de la littérature sur la libéralisation unilatérale du commerce et le paysage tarifaire suisse actuel, ce document présente la motivation et le contenu de la réforme. La suppression des droits de douane industriels réduira la charge fiscale nette sur les importations d'environ 600 millions de francs suisses par an. En outre, les importations seront plus faciles à administrer, car le tarif douanier suisse sera simplifié (grâce à une réduction des positions tarifaires) et les preuves d'origine ne seront plus exigées pour les marchandises qui restent en Suisse. Les principales conclusions des études réalisées en amont de la réforme sont résumées. Le processus politique et les débats qui ont conduit à l'approbation de la réforme par le Parlement, son accueil dans les forums internationaux et les travaux de mise en œuvre en cours sont également présentés. En conclusion, le processus difficile d'obtention de l'approbation parlementaire confirme les enseignements de la littérature d'économie politique selon lesquels la libéralisation unilatérale du commerce est politiquement difficile à réaliser dans un contexte purement national, en dépit des avantages économiques qu'elle apporte. D'un point de vue économique, la contribution de la libéralisation unilatérale à l'ouverture du marché intérieur est substantielle et présente certains avantages, également par rapport à d'autres instruments de politique commerciale tels que les accords de libre-échange (ALE). La libéralisation unilatérale et la libéralisation préférentielle par le biais d'accords de libre-échange ne s'excluent pas nécessairement l'une l'autre, mais peuvent être considérées comme des outils de politique commerciale complémentaires.
Language
English
Refereed
Yes
Publisher
Schweizerisches Institut für Aussenwirtschaft und Angewandte Wirtschaftsforschung (SIAW-HSG)
Publisher place
St. Gallen
Volume
73
Number
1
Start page
113
End page
169
Pages
57
Subject(s)
Division(s)