Options
Optionswert im Schweizer Personenverkehr: Relevante Grösse für wirtschaftliche und politische Entscheide
Journal
Schweizer Jahrbuch für Verkehr
ISSN
1423-4459
ISBN
978-3-906532-35-6
Type
journal article
Date Issued
2023-10
Author(s)
Editor(s)
Christian Laesser
Thomas Bieger
Kay Axhausen
Abstract
People value the availability of alternative means of transportation, even if they do not necessarily use them. In environmental economics, the phenomenon of non-consumptive benefits is referred to as option value and has been discussed for decades. In transport research, however, there have only been exploratory attempts to empirically survey this benefit component. This is astonishing, as political and economic decisions are made against the background of considerable option values: Investments in infrastructures and means of transportation, but also the design of subscriptions and insurance policies create an option benefit. A representative study in Switzerland shows that an average option value of CHF 460 per person per year can be expected for regular commutes to work or education alone.
Abstract (De)
Menschen schätzen die Verfügbarkeit von Ersatzverkehrsmitteln, selbst wenn sie diese nicht unbedingt nutzen. In der Umweltökonomie wird das Phänomen des nicht-konsumptiven Nutzens als Optionswert bezeichnet und seit Jahrzehnten diskutiert. In der Verkehrsforschung existieren jedoch nur explorative Versuche einer empirischen Erhebung dieser Nutzenkomponente. Dies ist erstaunlich, da politische und wirtschaftliche Entscheide vor dem Hintergrund erheblicher Optionswerte getroffen werden: Investitionen in Infrastrukturen und Verkehrsmittel, aber auch die Ausgestaltung von Abonnementen und Versicherungen schaffen einen Optionsnutzen. Eine repräsentative Untersuchung in der Schweiz zeigt, dass allein auf regelmässigen Pendelwegen zum Arbeits- oder Ausbildungsplatz mit einem mittleren Optionswert von CHF 460 pro Person und Jahr gerechnet werden kann.
Abstract (Fr)
Les gens apprécient la disponibilité de modes de transport alternatifs, même s'ils ne les utilisent pas nécessairement. En économie de l'environnement, le phénomène des avantages non liés à la consommation est appelé valeur d'option et fait l'objet de discussions depuis des décennies. Dans la recherche sur les transports, cependant, il n'y a eu que des tentatives exploratoires d'analyse empirique de cette composante des avantages. C'est étonnant, car les décisions politiques et économiques sont prises sur la base de valeurs d'option considérables: Les investissements dans les infrastructures et les moyens de transport, mais aussi la conception d'abonnements et de polices d'assurance créent un avantage en termes d'options. Une étude représentative menée en Suisse montre qu'une valeur d'option moyenne de 460 francs suisses par personne et par an peut être attendue pour les trajets réguliers entre le domicile et le lieu de travail ou de formation.
Language
German
Keywords
Optionswert
Optionsnutzen
Optionspreis
Option Value
Personenverkehr
Passenger Transport
Publisher
Schweizerische Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft
Number
2023
Start page
69
End page
86
Pages
18
Subject(s)