Options
Encouraging citizens to share their personal information a prerequisite for successful smart government
Type
doctoral thesis
Date Issued
2021-09-20
Author(s)
Abstract
In recent years, digital advancement and transformation have given rise to a new phenomenon in the world of public administration: smart government. To successfully employ smart government and its data-driven services, smart governments need citizens personal information. However, the question remains whether, how, and when citizens are willing to share their personal information for smart government services. This dissertation explores how smart governments should interact with its citizens to encourage them to share their personal information while upholding public organisations high standards in ethics and legal issues. Drawing on the Elaboration Likelihood Model, this dissertation encompasses three substudies that aim to deepen the understanding of smart government communication. Substudy 1 explores how smart governments communicate with their citizens when gathering their personal information. Furthermore, it examines why citizens disclose their personal information to smart governments. To do so, 14 interviews were conducted. The results indicate that smart governments mainly focus on rationally-driven communication when they aim to collect citizens personal information. Substudy 2 focuses on comparing the perception of different smart government provider types. Insights from Substudy 2 build on four online experiments. The results suggest that organisations warmth and competence positively influence citizens risk-benefit calculations to disclose personal information. In particular, citizens perceive private organisations as equally or even more competent than public ones, whereas public organisations are as warm or even warmer than private ones. Comparing public organisations, local governments are perceived as warmer and more competent than federal governments. Substudy 3 develops an interaction concept to encourage citizens to share their personal information for smart services. In addition to the findings of Substudy 1 and 2, Substudy 3 utilised the literature, and gathered additional qualitative data. Substudy 3s result is a management tool that provides a guideline for smart governments that need citizens personal information for their data-driven services. This dissertation provides theoretical and practical implications in public management and administration by showing how smart governments should communicate with their citizens when collecting personal information for data-driven services. In sum, this dissertation is a fruitful point of departure into successful smart government communication for data-driven services.
Abstract (De)
Aufgrund der digitalen Transformation gewinnt mit dem «Smart Government» ein neues Phänomen in der Welt der öffentlichen Verwaltung an Bedeutung. Für ein erfolgreiches Smart Government und funktionierende datengesteuerte Dienste ist es zentral, dass die Bürger bereit sind, ihre persönlichen Informationen dem Staat zur Verfügung zu stellen. Dieser Thematik widmet sich diese Dissertation, indem untersucht wird, wie smarte Verwaltungen mit den Bürgern interagieren sollten, um zum einen diese zu ermutigen, ihre persönlichen Informationen zu teilen, und um zum anderen die hohen ethischen und rechtlichen Standards öffentlicher Organisationen zu erfüllen. Als theoretische Linse wird das Elaboration Likelihood Model im Kontext des öffentlichen Managements und der öffentlichen Verwaltung herangezogen. Substudie 1 untersucht, wie Verwaltungen aktuell mit ihren Bürgern bei der Erfassung ihrer persönlichen Daten kommunizieren, und aus welchen Beweggründen Bürger ihre persönlichen Daten weitergeben. Mit 14 Verwaltungsexperten wurden Interviews durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen, dass sich Verwaltungen primär auf rationale Kommunikation konzentrieren («zentraler Weg») und die unbewusste Informationsverarbeitung weitgehend ignorieren («peripherer Weg»). Substudie 2 konzentriert sich auf den Vergleich der Wahrnehmung verschiedener Organisationstypen durch die Bürger und setzt sich aus vier Online-Experimenten zusammen. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Dimensionen «wahrgenommene Warmherzigkeit» und «wahrgenommene Kompetenz der Organisationen» das Risiko-Nutzen-Kalkül der Bürger bei der Offenlegung persönlicher Informationen beeinflussen und sich verschiedene Organisationstypen (Privatunternehmen, lokale Verwaltung, Bundesverwaltung) in der Wahrnehmung dieser zwei Dimensionen unterscheiden. In Substudie 3 wird im Sinne einer anwendungsorientierten Betriebswirtschaftslehre mit einem «Interaktions-Konzept» ein Management-Tool entwickelt, das Führungskräfte und Experten der öffentlichen Verwaltung bei der Beschaffung von persönlichen Informationen der Bürger unterstützen soll. Bei der Entwicklung dieses Tools wurde neben den Ergebnissen von Substudien 1 und 2 auf zusätzlich gewonnene qualitative Daten zurückgegriffen. Diese Dissertation ergänzt die Literatur im Bereich des öffentlichen Managements und der öffentlichen Verwaltung, indem sie Ansätze aufzeigt, wie smarte Verwaltungen mit ihren Bürgern kommunizieren sollten, um persönliche Daten für datengesteuerte Dienste sammeln zu können.
Language
English
Keywords
Öffentlicher Sektor
E-Government
EDIS-5156
disclosure of personal information
Elaboration Likelihood Model
Smart Government
ELM
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
264351
File(s)