C. G. Jung's "transcendental function" and the radical imaginary of the Greek philosopher and psychoanalyst Cornelius Castoriadis are read together in this structural cultural analysis of the imaginative psyche with regard to the question of how the "active imagination" can be translated into a model for social renewal that goes beyond the narrowly defined technical-apparative concept of innovation (first part). The central issue here is to make a hardened assertion of reality more fluid again, to make the utopian assertion of 'reality' recognizable. In the second part of the article, the analysis of the utopia of reality is followed by a selective examination of the reality of utopia by tracing the profit motive back to the beginnings of the modern conquista.
Abstract (De)
C. G. Jungs »transzendente Funktion« und das radikal Imaginäre des griechischen Philosophen und Psychoanalytikers Cornelius Castoriadis werden in dieser strukturellen Kulturanalyse der vorstellenden Psyche zusammengelesen im Hinblick auf die Frage, wie sich die »aktive Imagination« in ein Modell für soziale Erneuerung übersetzen lässt, das über den eng gefassten technisch-apparativen Innovationsbegriff hinausgeht (erster Teil). Es geht dabei zentral darum, eine verhärtete Wirklichkeitsbehauptung wieder fluider, die utopische Behauptung ›der‹ Realität erkennbar zu machen. Im zweiten Artikel-Teil folgt der Analyse der Utopie der Realität dann eine punktuelle Untersuchung der Realität der Utopie, indem das Profitmotiv in die Anfänge der neuzeitlichen Conquista zurückverfolgt wird.