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Das Engagement-Konstrukt : Empirische Analysen zu Customer, Employee und Investor Engagement am Beispiel Zweitwohnungsbesitzender
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-02-21
Author(s)
Abstract
Engagement describes a social, interactive behavior that can trigger an intensified relationship with a counterpart. The construct is now represented in many disciplines. It has also been taken up in business research. In the subdiscipline of marketing management, research is conducted on customer engagement, in human resources on employee engagement, and in the field of investment and finance on investor engagement. This dissertation integrates and compares these three business research engagement approaches using the example of the relationship of second home owners to their destination. Since second home owners have multiple roles as customers, co-producers, and investors, there are interdisciplinary points of connection with the engagement construct. The dissertation is structured as follows: Firstly, a literature review elaborates the extent to which commonalities and differences exist among engagement research streams. Engagement is primarily understood as a demand-driven phenomenon. Secondly, an empirical, qualitative study is devoted to the supply side, which is underrepresented in research. The comparative case study explores the antecedents, processes, and consequences of supply-side triggered engagement. Thirdly, an empirical, quantitative study measures the engagement of second home owners in their destination. Second home owners are surveyed with three engagement measurement scales that exist in research (n = 1'529). In addition, the influence of independent variables on the engagement factor scores is examined. Fourthly, in the empirical conclusion, a new measurement scale is designed for second home owners engagement. This dissertation has implications for theory and practice. Firstly, for theory, integrating analysis of the engagement construct was conducted, spanning three business subdisciplines. Secondly, empirical knowledge on the effect mechanisms of supply-side triggered engagement was extended. Thirdly, engagement measurement scales were analyzed comparatively, and a survey was conducted in which three scales were queried and interpreted in parallel. Fourthly, it was demonstrated which independent variables show a significant relationship with engagement factor scores. Fifthly, a new engagement measurement scale for second home owners was developed. Sixthly, the most relevant implication for practice lies in the higher utility in the relationship of second home owners and destinations. The engagement of second home owners was made measurable and the impact mechanisms transparent for stakeholders on the supply and demand side.
Abstract (De)
Engagement beschreibt ein soziales, interaktives Verhalten, das eine erhöhte Bindung zu einem Konterpart auslösen kann. Das Konstrukt ist mittlerweile in vielen Disziplinen vertreten. Auch in der betriebswirtschaftlichen Forschung wurde es aufgegriffen. In der Subdisziplin Marketing Management wird zu Customer Engagement geforscht, im Personalwesen zu Employee Engagement und im Bereich Investition und Finanzierung zu Investor Engagement. Diese Dissertation integriert und vergleicht die genannten drei betriebswirtschaftlichen Engagement-Ansätze am Beispiel der Beziehung von Zweitwohnungsbesitzenden zu ihrer Destination. Da Zweitwohnungsbesitzende multiple Rollen als Kunde/Kundin, Co-Produzent/in und Investor/in innehaben, ergeben sich interdisziplinäre Verknüpfungspunkte mit dem Engagement-Konstrukt. Die Dissertation ist wie folgt strukturiert: Zuerst wird in einer Literatur Review herausgearbeitet, inwiefern Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen den Engagement-Forschungsströmungen bestehen. Engagement wird vor allem als nachfrageseitig ausgelöstes Phänomen verstanden. Als zweites untersucht eine empirische, qualitative Studie die in der Forschung unterrepräsentierte Angebotsseite. Die vergleichende Fallstudie lotet die Antezedenzien, Prozesse und Konsequenzen von angebotsseitig ausgelöstem Engagement aus. Drittens misst eine empirische, quantitative Studie das Engagement von Zweitwohnungsbesitzenden in ihrer Destination. Zweitwohnungsbesitzende werden mit drei Engagement-Messskalen befragt, die in der Forschung existieren (n = 1'529). Zusätzlich wird der Einfluss von unabhängigen Variablen auf die Engagement-Faktorwerte überprüft. Viertens wird in der empirischen Konklusion eine neue Messskala für das Engagement von Zweitwohnungsbesitzenden entworfen. Diese Dissertation hat Implikationen für Theorie und Praxis. Erstens wurde für die Theorie eine integrierende Analyse des Engagement-Konstrukts durchgeführt, die drei betriebswirtschaftliche Subdisziplinen übergreift. Zweitens wurde das empirische Wissen zu den Wirkmechanismen des angebotsseitig ausgelösten Engagements erweitert. Drittens wurden Engagement-Messskalen vergleichend analysiert sowie eine Befragung durchgeführt, in der drei Skalen parallel abgefragt und interpretiert wurden. Viertens wurde gezeigt, welche unabhängigen Variablen eine signifikante Beziehung mit Engagement-Faktorwerten aufweisen. Fünftens wurde eine neue Engagement-Messskala für Zweitwohnungsbesitzende entwickelt. Die relevanteste Praxisimplikation ist der höhere Nutzen in der Beziehung von Zweitwohnungsbesitzenden und Destinationen. Das Engagement von Zweitwohnungsbesitzenden wurde messbar und die Wirkungsmechanismen für die Anspruchsgruppen auf Angebots- und Nachfrageseite transparent gemacht.
Language
German
Keywords
Management
Marketing
Engagement
Zweitwohnung
Tourismus
EDIS-5183
Tourismusmanagement
Zweitwohnungsbesitz
destination management
Kunde
second home ownership
Destinationsmanagement
Investor
customer
tourism management
Second home
investor
Mitarbeiter
employee
tourism
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Division(s)
Eprints ID
265904
File(s)