Options
Development of Value Propositions for Ecosystem Initiatives : a Qualitative Analysis
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-02-21
Author(s)
Seeholzer, Veronika
Abstract
A customer-centric approach to innovation and product development is considered state of the art today. At the same time, new technologies, data and merging industry boundaries are opening up new opportunities and making customers even more demanding. As a result, some individual companies are no longer able to adequately address these increased customer needs. Instead, partners with complementary capabilities and resources are leveraged to drive joint value creation. Often an ecosystem is formed as a specific way for partners to collectively create value. Ecosystems are an association of at least three partners who contribute complementary modules in order to jointly create a superior value proposition. There are different types of complementarity in ecosystems. By creating value propositions together, companies can achieve the next level of customer orientation. Value propositions are the core of the ecosystem and are developed for the customer. Yet at the same time, the partners who contribute the complementary modules that form the joint value proposition cannot be managed hierarchically. Therefore, the development of the value proposition is very coordination intensive. Within the relevant, contemporary topic of ecosystems, the question of how to develop value propositions for ecosystem initiatives has not yet been adequately addressed. This thesis addresses this gap with two qualitative multi case studies, one at the strategic level, the other at the operational level. From these two studies, four archetypes of value propositions in ecosystem strategies emerge at the strategic level, resulting from different combinations of complementarities. The determining factor is the intensity of market competition. On the operational level, four approaches for the materialization of the value proposition emerge. Depending on the complementarity, these approaches differ according to the intensity with which partners and customers are to be involved in the development process. Thus, on the one hand, this work contributes to the ecosystem literature focusing on the development of the value proposition and, on the other hand, it helps practitioners by illuminating the core challenges and procedures of the respective strategies and approaches.
Abstract (De)
Ein kundenorientierter Ansatz für Innovation und Produktentwicklung wird heutzutage als zeitgemäss angesehen. Gleichzeitig eröffnen neue Technologien, Daten und zusehends zusammenwachsende Branchengrenzen neue Möglichkeiten und machen die Kunden noch anspruchsvoller. Infolgedessen ist es für einzelne Unternehmen manchmal nicht mehr möglich, diese gestiegenen Kundenanforderungen angemessen zu erfüllen. Stattdessen werden Partner mit komplementären Fähigkeiten und Ressourcen genutzt, um die gemeinsame Wertschöpfung voranzutreiben. Eine besondere Form der Wertschöpfung zusammen mit Partnern ist das Ökosystem. Ökosysteme sind ein Zusammenschluss von mindestens drei Partnern, die komplementäre Module einbringen, um gemeinsam ein überlegenes Wertversprechen zu schaffen. Es gibt verschiedene Arten der Komplementarität. Durch die gemeinsame Wertschaffung kann die nächste Stufe der Kundenorientierung erreicht werden. Wertversprechen als Kern des Ökosystems werden einerseits für den Kunden geschaffen und benötigen gleichzeitig die Partner, welche die komplementären Module beisteuern, aber nicht hierarchisch geführt werden können. In diesem Umfeld ist die Entwicklung der Wertversprechen sehr koordinationsintensiv. Innerhalb des relevanten, aktuellen Themas der Ökosysteme wurde die Frage, wie Wertversprechen für Ökosysteminitiativen entwickelt werden können, bisher noch nicht adäquat behandelt. Die vorliegende Arbeit adressiert diese Lücke mit zwei qualitativen Fallstudien bestehend aus insgesamt elf Fällen, eine auf der strategischen Ebene, die andere auf der operativen Ebene. Dabei kristallisieren sich auf der strategischen Ebene vier Archetypen von Wertversprechen in Ökosystemstrategien heraus, die sich aus unterschiedlichen Kombinationen von Komplementaritäten ergeben. Der entscheidende Faktor ist die Intensität des Wettbewerbs. Auf der operativen Ebene ergeben sich vier Ansätze zur Materialisierung des Wertversprechens. Je nach Komplementarität unterscheiden sich diese Ansätze durch die Intensität, mit der Partner und Kunden in den Entwicklungsprozess einbezogen werden sollen. Damit leistet diese Arbeit einerseits einen Beitrag zur Ökosystemliteratur, die sich mit der Entwicklung des Wertversprechens befasst, und andererseits hilft sie Praktikern bei ihrer Vorgehensweise, indem sie die zentralen Herausforderungen und das Prozedere der jeweiligen Strategien und Ansätze aufzeigt.
Language
English
Keywords
Ökosystem
Management
Innovation
Komplementarität
EDIS-5199
management
value proposition
complementarity
innovation
Wertversprechen
Ecosystem
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Subject(s)
Eprints ID
265919
File(s)