Options
Generation Y im Investment Banking
Type
doctoral thesis
Date Issued
2021-09-20
Author(s)
Koelliker, Florian
Abstract
In light of the ongoing rapid and significant transformational processes affecting the working world, which meanwhile faces demands and needs of three generations at the same time, this doctoral thesis is dedicated to the increasing competition for suitable employees. The focus is on investment banks that are more and more struggling to attract and retain qualified talents. In this regard, the question of an attractive generation-appropriate organizational and cultural job offer design of investment banks arises in order to meet the demands and needs of the youngest generation entering the job market which is known as Generation Y. Based on a series of qualitative interviews with investment banking employees, various aspects such as their aspirations for a career in investment banking, their perceived work reality, the satisfaction of their needs as well as their suggestions for improvements are examined. Subsequently, a model is developed that maps the mode of actions regarding human resource management at investment banks in order to classify trends and to propose appropriate measures. The results suggest that the work offer at investment banks does not meet the demands and needs of the Generation Y completely due to various reasons. While investment banks can still fill their available seats with suitable candidates at the moment, many graduates consider breaking into investment banking as a further temporary, practice-oriented apprenticeship after completing their studies in order to obtain opportunities for an attractive position outside of this industry in a next step while being able to work on exciting projects with ambitious teammates. As the current intention of employees to remain for a rather short period in the industry is already in stark contrast to the expected loyalty of employers, investment banks could benefit from a generation-appropriate job offer design in order to retain talents over a longer period. In order to enable investment banks to increase their attractiveness as employers for the Generation Y, a combination of organizational and cultural changes is proposed as part of this thesis.
Abstract (De)
Vor dem Hintergrund rascher und tiefgreifender Transformationsprozesse in der Arbeitswelt, in welcher mittlerweile die Ansprüche und Bedürfnisse dreier Generationen aufeinandertreffen, widmet sich diese Doktorarbeit dem zunehmenden Wettbewerb um geeignete Arbeitskräfte. Der Fokus liegt auf Investmentbanken, die sich in einem regelrechten Kampf befinden, Talente zuerst für sich gewinnen und im Anschluss halten zu können. Es stellt sich diesbezüglich die Frage, wie das Arbeitsangebot von Investmentbanken aus organisatorischer und kultureller Sicht attraktiv und generationengerecht ausgestaltet werden kann, um den Ansprüchen und Bedürfnissen der jüngsten Generation auf dem Arbeitsmarkt, der Generation Y, zu entsprechen. Anhand einer Reihe qualitativer Interviews mit Mitarbeitern von Investmentbanken werden unterschiedliche Aspekte, wie deren Motivationsgründe für einen Einstieg ins Investment Banking, deren wahrgenommene Arbeitsrealität, die Befriedigung deren Ansprüche und Bedürfnisse wie auch deren Verbesserungsvorschläge, in Erfahrung gebracht. Darauf basierend wird ein Modell entwickelt, welches die Wirkmechanismen im Personalmanagement bei Investmentbanken abbildet, um Sachverhalte einordnen und Handlungsmassnahmen ableiten zu können. Die Resultate zeigen, dass das Arbeitsangebot von Investmentbanken in verschiedener Hinsicht nicht vollständig den Ansprüchen und Bedürfnissen der Generation Y entspricht. Zwar können Investmentbanken momentan immer noch genügend geeignete Kandidaten einstellen. Viele junge Bewerber erachten einen Einstieg ins Investment Banking aber insbesondere als weitere temporäre praxisorientierte Ausbildungsmöglichkeit nach abgeschlossenem Studium, um in einem nächsten Schritt Chancen auf eine attraktive Stelle ausserhalb dieser Industrie zu erhalten und gleichzeitig dennoch eine spannende Arbeit mit ehrgeizigen Teamkollegen ausführen zu dürfen. Aufgrund der oftmals kurzen Verbleibabsicht seitens der Mitarbeiter, welche in starkem Gegensatz zur erwarteten Loyalität der Arbeitgeber steht, könnten Investmentbanken von einem generationengerecht ausgestalteten Arbeitsangebot profitieren, um Talente längerfristig halten zu können. Damit Investmentbanken ihre Attraktivität als Arbeitgeber für die Generation Y steigern können, wird in dieser Arbeit eine Kombination aus organisatorischen und kulturellen Veränderungen vorgeschlagen.
Language
German
Keywords
Arbeitssoziologie
Investmentbanken
Generation
EDIS-5119
Investment Banking
Unternehmensführung
Generation Y
Generations
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Eprints ID
264412
File(s)
Loading...
open access
Name
Dis5119.pdf
Size
2.3 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
c6bc4c69088dcee51343d1cbe5bac53e