Options
Lernkompetenzen an Hochschulen fördern
Series
VS Research
ISBN
978-3-531-17456-3
Type
book
Date Issued
2010
Author(s)
Abstract (De)
Gesellschaftliche, ökonomische und technologische Veränderungen erfordern die Entwicklung von Lernkompetenzen als Voraussetzung für ein lebenslanges selbstorganisiertes Lernen. Vor diesem Hintergrund geht dieser Beitrag der Frage nach, wie Lernkompetenzen als pädagogisch-didaktische Zieldimension theoretisch und empirisch fundiert und im Hochschulkontext praktisch gefördert werden können. Es wird ein Lernmodell zur Förderung von Lernkompetenzen entwickelt, das den Prozess des selbstorganisierten Lernens von Studierenden umfassend abbildet und die Ableitung vielfältiger Kompetenzanforderungen ermöglicht. Die gewonnenen theoretischen und empirischen Erkenntnisse werden in ein konkretes Handlungskonzept in Form eines eigenen Seminars auf der Bachelor-Stufe an der Universität St. Gallen überführt und praktisch umgesetzt. Der Beitrag setzt sich eingehend mit dem selbstorganisierten Lernprozess auseinander und deckt wichtige Kompetenzanforderungen sowie förderliche und hinderliche Lernbedingungen auf. Die aktive Rolle von Lehrenden und Lernenden bei der Förderung von Lernkompetenzen in technologiegestützten Seminaren wird betont.
Fostering learning competencies in higher education
Social, economic and technological changes require the development of learning competencies as a precondition for lifelong self-directed learning. Against this background, this contribution investigates how learning competencies can be theoretically and practically justified as a pedagogic-didactical objective and fostered in the university context. As a result, a learning model fostering learning competencies has been developed in the theory-building part, comprehensively indicating the self-directed learning process of students deducing multifaceted competencies required. The findings are transformed into a practical concept, i.e. a course was designed and conducted several times at the bachelor level at the University of St. Gallen. The study investigates the self-directed learning process in depth and uncovers crucial competencies as well as supportive and hindering learning conditions. It emphasizes the active part of both, the learner and the instructor when it comes to fostering learning competencies in technology-enhanced environments in higher education.
Fostering learning competencies in higher education
Social, economic and technological changes require the development of learning competencies as a precondition for lifelong self-directed learning. Against this background, this contribution investigates how learning competencies can be theoretically and practically justified as a pedagogic-didactical objective and fostered in the university context. As a result, a learning model fostering learning competencies has been developed in the theory-building part, comprehensively indicating the self-directed learning process of students deducing multifaceted competencies required. The findings are transformed into a practical concept, i.e. a course was designed and conducted several times at the bachelor level at the University of St. Gallen. The study investigates the self-directed learning process in depth and uncovers crucial competencies as well as supportive and hindering learning conditions. It emphasizes the active part of both, the learner and the instructor when it comes to fostering learning competencies in technology-enhanced environments in higher education.
Language
German
Keywords
Case studies
higher education
learning competencies
learning model
university seminar
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
No
Publisher
VS Verlag für Sozialwissenschaften
Publisher place
Wiesbaden
Start page
503
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
60335