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Wer steuert in Zukunft unsere Entscheidungen? Wir, Artificial Intelligence – oder deren EigentümerInnen? / Who will control our decisions in the future? Us, Artifical Intelligence - or their owners?
Type
discussion paper
Date Issued
2023-02-02
Author(s)
Abstract
This paper addresses the current societal challenges of emerging data-driven technologies such as the rise of artificial intelligence (AI) (with tools like ChatGPT) as well as personalized advertising strategies. The vivid discussions on data ownership and privacy surrounding these technologies makes it apparent that governmental regulation is not keeping up with technological progress. This shortcoming leads to a skewed balance of power between internationally operating corporations and consumers threatened in their privacy through explosive data capture. The authors suggest that a) awareness of the implications of data processing in AI-driven (marketing) applications should be raised amongst the population, b)consent management should be revised and closely aligned with GDPR-oriented rules of privacy by design, and c) academia and policy makers should engage even more with the design of privacy-oriented legal frameworks to promote a sustainable and mutually beneficial data ecosystem.
Abstract (De)
Dieser Beitrag befasst sich mit den aktuellen gesellschaftlichen Herausforderungen von aufstrebenden datengetriebenen Technologien wie Artificial Intelligence (AI) (durch z.B. ChatGPT) als auch mit personalisierten Werbestrategien. Es zeigt sich bis dato, dass die Regularien in vielen diesen schnellweiterentwickelnden Bereichen hinterherhinken. Dieses Manko führt zu einem Machtgefälle zwischen international operierenden Konzernen und Bezugsgruppen, deren Datenschutzrecht durch die Nutzung von diesen neuen Technologien erodiert werden. Die Autoren schlagen vor, dass a) das Bewusstsein der Implikationen der Datenverwendung in neuen Technologien wie AI als auch für Werbezwecke bei der Bevölkerung erhöht werden sollte, b) dass das generelle Consent Management überarbeitet werden und sich eng an das DSGVO-Prinzips von «privacy by design» orientieren sollten und c) die Wissenschaft und die Gesellschaft sich noch stärker mit der Aus-gestaltung der gesellschaftsorientierten Rahmenbedingungen auseinandersetzen sollte, um eine nachhaltige Nutzung neuer Technologien zu fördern.
Language
English
HSG Classification
contribution to practical use / society
Publisher
IMP-HSG, Universität St. Gallen
Publisher place
St. Gallen
Division(s)
Contact Email Address
florian.gasser@unisg.ch
Eprints ID
268948