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Corporate Perception on Capital Markets
Type
applied research project
Start Date
01 March 2006
End Date
28 June 2007
Status
completed
Keywords
Investor Relations
nicht-finanzielle Unternehmensinformationen
Reputationsmanagement
Description
Die intensive und zielgerichtete Kommunikation mit den Kapitalmärkten ist für Unternehmen heute unverzichtbar, beeinflusst sie doch neben dem Aktienkurs und damit dem Wert auch die strategischen Handlungsoptionen eines Unternehmens. Häufig wird dabei jedoch vernachlässigt, dass sich professionelle Kapitalmarkteilnehmer nicht nur anhand der reinen Finanzkennzahlen ein Urteil zu den Zukunftsaussichten, Potentialen und Risiken einer Gesellschaft bilden. Gerade auch die nicht-finanziellen Unternehmenseigenschaften spielen hier eine zentrale Rolle. Diese beeinflussen darüber hinaus auch massiv die Kapitalmarktreputation eines Unternehmens, also seine Vertrauenswürdigkeit und Zuverlässigkeit in den Augen der Financial Community. Professionelle Kommunikationsarbeit spielt bei der Vermittlung nicht-finanzieller Faktoren sowie der Entstehung und Pflege der Kapitalmarktreputation eine massgebliche Rolle.
Um der Steuerung der Kapitalmarktkommunikation hier eine zuverlässige empirische Grundlage bieten zu können, untersucht das Institut für Medien und Kommunikationsmanagement in einem zweistufigen Forschungsprojekt die Wahrnehmungs- und Bewertungsprozesse der professionellen Finanzgemeinde. Erste Ergebnisse des Forschungsvorhabens lassen darauf schliessen, dass Unternehmen mit einer positiven Reputation deutlich weniger kritisch betrachtet werden, als solche mit einer negativen. Ihren Mitteilungen wird eher Glauben geschenkt, ihre Prognosen werden weniger kritisch hinterfragt. Um Unternehmen in die Lage zu versetzen, gezielt jene Faktoren kommunikativ zu bearbeiten, die für ihre Wahrnehmung und Bewertung an den Kapitalmärkten die grösste Relevanz besitzen, werden:
1) die bewertungsrelevanten Unternehmensfaktoren identifiziert
2) und anschliessend in einer breit angelegten quantitativen
Untersuchung nach ihrer relativen Bedeutung differenziert.
Es ist die Überzeugung des Forschungsteams, dass insbesondere nicht-finanzielle Faktoren eine massgebliche Rolle bei der Wahrnehmung von Unternehmen durch Kapitalmarktteilnehmer spielen und daher ein fester Bestandteil der professionellen Kapitalmarktkommunikation sein müssen. Durch die gezielte Kommunikation nicht-finanzieller Unternehmensfaktoren werden einerseits die Informationsbedürfnisse der Anspruchsgruppen des Kapitalmarkts besser erfüllt und andererseits die Kapitalmarktreputation von Unternehmen positiv beeinflusst.
Um der Steuerung der Kapitalmarktkommunikation hier eine zuverlässige empirische Grundlage bieten zu können, untersucht das Institut für Medien und Kommunikationsmanagement in einem zweistufigen Forschungsprojekt die Wahrnehmungs- und Bewertungsprozesse der professionellen Finanzgemeinde. Erste Ergebnisse des Forschungsvorhabens lassen darauf schliessen, dass Unternehmen mit einer positiven Reputation deutlich weniger kritisch betrachtet werden, als solche mit einer negativen. Ihren Mitteilungen wird eher Glauben geschenkt, ihre Prognosen werden weniger kritisch hinterfragt. Um Unternehmen in die Lage zu versetzen, gezielt jene Faktoren kommunikativ zu bearbeiten, die für ihre Wahrnehmung und Bewertung an den Kapitalmärkten die grösste Relevanz besitzen, werden:
1) die bewertungsrelevanten Unternehmensfaktoren identifiziert
2) und anschliessend in einer breit angelegten quantitativen
Untersuchung nach ihrer relativen Bedeutung differenziert.
Es ist die Überzeugung des Forschungsteams, dass insbesondere nicht-finanzielle Faktoren eine massgebliche Rolle bei der Wahrnehmung von Unternehmen durch Kapitalmarktteilnehmer spielen und daher ein fester Bestandteil der professionellen Kapitalmarktkommunikation sein müssen. Durch die gezielte Kommunikation nicht-finanzieller Unternehmensfaktoren werden einerseits die Informationsbedürfnisse der Anspruchsgruppen des Kapitalmarkts besser erfüllt und andererseits die Kapitalmarktreputation von Unternehmen positiv beeinflusst.
Leader contributor(s)
Member contributor(s)
Partner(s)
PricewaterhouseCoopers Schweiz
RWE AG
Deutsche Post World Net
Pfleiderer AG
ING Group
Funder(s)
Topic(s)
Investor Relations
nicht-finanzielle Unternehmensinformationen
Reputationsmanagement
Method(s)
1. Explorative
qualitative Studie
2. Quantitative Erhebung
2. Quantitative Erhebung
Range
Institute/School
Range (De)
Institut/School
Division(s)
Eprints ID
26692
3 results
Now showing
1 - 3 of 3
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PublicationInnovation's Role in the Formation of a Capital Market Reputation( 2007-05-31)The way a company is perceived on financial markets substantially affects its value as well as its capacity to raise much needed resources. Past research, however, has shown a tendency to neglect the specific factors and mechanisms that affect the judgements of financial analysts, institutional investors and business journalists. In our research, as presented in this abstract, we argue that capital market participants, when faced with the challenge of estimating the uncertain future prospects of a company, rely on collective judgements about that company, its reliability, stability and trustworthiness. In other words, the financial community attributes companies with a 'capital market reputation'. Depending on this reputation, capital market participants will be more or less critical of a company's announcements regarding its future development. They will also be more or less tolerant regarding unexpected business developments. The formation of a capital market reputation is determined by the financial community's perception of a range of specific corporate factors, presented in this paper. Altogether, our research has shown that 'innovation' is one essential driver of a company's capital market reputation. In order to contribute to a company's value management, investor relations should pay close attention to this specific corporate factors that affects the judgements of capital markets participants. We believe that in this context our research offers useful indications for the implementation of investor relations plans and activities as well as for reputation building on financial markets.Type: conference paper
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PublicationMeasuring Corporate Perception in Financial Markets( 2005-05-04)
;Porak, VictorType: conference paper -
PublicationQualitative Company Factors in Capital Market CommunicationsHow a company is perceived on financial markets substantially affects its value as well as its capacity to raise much needed resources. Past research, however, has largely neglected the factors and mechanisms that affect the judgement of financial analysts, institutional investors and business journalists: In the following research paper, we argue that capital market participants are faced with the challenge of estimating the uncertain future prospects of a company. In these estimations, the financial community is forced to rely on a less comprehensive informational base than that available to the company itself. Capital market participants enhance their judgements and evaluations of companies by taking non-financial factors into account. Such factors offer information on key company features that will affect or even determine its future development. Furthermore, based on non-financial as well as financial corporate factors, the financial community develops collective judgements about a company, its reliability, stability and trustworthiness. A company is attributed with a certain capital market reputation. Based on this reputation, the financial community will be more or less critical of a company's announcements regarding its future development. It will also be more or less tolerant regarding unexpected business developments. The qualitative, in-depth survey of 66 financial analysts, investors and financial journalists presented in this paper suggests that the process of corporate perception on capital markets is based on a range of non-financial factors, which can be grouped into 8 categories: Quality of management, strategy, communication, industry trends, corporate governance, customer & industry relations, corporate culture/employee relations and public affairs. In order to contribute to a company's value management, its financial communication function should pay close attention to the specific corporate factors that affect the judgements of capital markets participants. We believe that our research offers useful indications for the implementation of investor relations plans and activities as well as for reputation building on financial markets.Type: working paper